Traktat o wodach żeglownych
#1



Cytat:
Traktat o wodach żeglownych
pióra Kapitana Barnaby Cabrala

świecie Atarashii istnieje w obecnym czasie jedynie jeden odkryty i nazwany duży zbiornik słonowodny - Morze Klifowe. Nikt dokładnie nie wie, co znajduje się za nim, jako że niewielu zapuszcza się poza obszary przybrzeżne, a śmiałków, którzy wyruszają na wyprawy poza granice map jest niewielu i jak dotąd, żaden z nich nie powrócił.
Z obliczeń arcymagów oraz obserwacji astromantów wynika jednak, że poza mapami woda ciągnie się w każdą niemal stronę na co najmniej trzysta mil. Na tym terenie późno szukać jest wysp czy jakichkolwiek skrawków lądu. Dlatego też, rysując mapy obejmujące tereny znane jedynie z hipotez i obliczeń, rozległy teren wodny za Morzem Klifowym nazywa się czasem Oceanem Pustki lub Niepoznanym Oceanem.

Wracając do Morza Klifowego. Ów przestwór wody, okalający kontynent z trzech stron, jest największym słonowodnym tworem znanym uczonym. Mimo, że w większości dzieł traktuje się je jako jeden wielki akwen, jest ono złożeniem trzech połączonych ze sobą mórz, które wieki temu miały swoje nazwy. Obecnie jednak, dla ułatwienia oraz prostoty, nazywa się je po prostu odpowiednio Północnym, Wschodnim oraz Południowym Morzem Klifowym. Podział ten jest jednak dość płynny, jako że granice między akwenami są czysto teoretyczne i jedynie orientacyjne.
Na Północne Morze Klifowe, zwane także Morzem Północnym, składa się obszar ciągnący się od północno-zachodniego krańca pustyni aż do brzegów Teolii, gdzie na wysokości Valen przechodzi we Wschodnie Morze Klifowe. W jego akwenie znajdują się północne brzegi Krwawej Pustyni, całość kontynentu Revijskiego, porty miast Greathard i Perony, archipelag Samiusa (z centralną wyspą Poległych Rycerzy oraz kanałem Perońskim), ujście rzeki Grimssdelki oraz, tuż na granicy mórz, port miasta Valen oraz teolska wyspa Tappen z cieśniną Grendwalda.
Wschodnie Morze Klifowe lub Morze Wąskie, zaczynające się na północy między Valen, a cieśniną Grendwalda i kończące się na południu w pobliżu Zapomnianej Wyspy, jest najbardziej ruchliwym spośród trzech mórz. Obejmuje całą wschodnią linię brzegową Starego Kontynentu, cały kontynent Teolski, ujście rzeki Rzucałka, porty Miasta Handlowego oraz Lothil, a także cały półwysep Lothilski. W opracowaniach niektórych starszych uczonych oraz wielu kapitanów i nawigatorów spotkać można się także z określeniem Kanału Wschodniego, który jest inną nazwą części akwenu między Teolią a Starym Kontynentem.
Południowe Morze Klifowe, zwane także Morzem Ognistym, uznawane jest za najmniejszy spośród omawianych akwenów. Zaczyna się za Półwyspem Lothilskim, na wysokości Zapomnianej Wyspy i ciągnie aż do zachodniego krańca mapy, biegnąc wzdłuż znajdujących się tam pustyni. W jego akwenie znajduje się cały kontynent Drvanulski wraz z, wcześniej wspomnianą, Zapomnianą Wyspą oraz Archipelagiem Wysp Krańcowych (znajdujących się na zachodnim krańcu kontynentu), ujścia rzek Cichówka i Malfajka, port miasta Sohan na wyspie Bramy Pustyni oraz oba ujścia Azaratki z portem miasta Azarath włącznie.
Dokładne opisy akwenów wraz z ich charakterystykami, prądami oraz wszelkimi ważnymi informacjami znaleźć można w rozdziałach poświęconych w całości odpowiedniemu Morzu.

Z kolei, jeśli zaś szukać akwenów słodkowodnych, które są żeglowne, natrafić można na Jezioro Grimssdel. Warto nadmienić, że jezioro jest dość głębokie i w większości miejsc łatwo jest podejść w pobliże brzegu nawet na parę metrów. O jeziorze krążą legendy, jakoby mieszkał w nim Kraken - straszny potwór morski (jeziorny?). Z zebranych przeze mnie wieści wynika jednak, że jeżeli nawet stworzenie takie żyło w jeziornej toni, obecnie zapadło w głęboki sen lub umarło całkowicie, jako że od lat nie widziano owej istoty.
Do Jeziora Grimssdel prowadzi rzeka, jedna z największych i najbardziej żeglownych. Rybacy i miejscowi zwą ją prosto Grimssdelką, lecz jak wynika z map Rady Magów, oficjalną nazwą rzeki jest "Krew Feniksa". Długość i nieprzystępność tej nazwy może wyjaśniać, czemu miejscowi nadali jej swoją nazwę.
Wymieniając inne rzeki żeglowne, idąc od północy, mamy Rzucałkę , która biegnie w pobliżu Miasta Handlowego i na której znajduje się część portowa miasta. Swoją nazwę zapewnia najpewniej dość wzburzonym nurtom oraz ukrytym, delikatnym wirom wodnym, które znacznie utrudniają nawigowanie.
Dalej, na południu natrafić można na dwie rzeki. Pierwszą z nich jest Cichówka płynąca po Cichych Równinach, od których zresztą ma swoją nazwę. Rzeki tej nie polecam odwiedzać, jako że jedyne co można tam spotkać to niebezpieczne stworzenia oraz resztki dawno zapomnianych osad. Drugą jest natomiast Malfajka nazwana tak od Przesmyku Malfaja, będącego naturalnie utworzonym gardłem między Jeziorem Grimssdel a ową rzeką. Jest ona tyle niebezpieczna, że jest są słabo zbadana, a w wielu miejscach wartka woda przechodzi w stojące bagna o zmiennej płytkości. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że istnieją także niespodziewane nurty, mogące znieść statek w stronę moczarów.
Ostatnią z rzek kontynentu, o której warto wspomnieć jest Azaratka , bardziej znana pod swoją nieoficjalną nazwą Drwiną Pustyni . Mimo, że uznaje się ją za rzekę, jest ona słonowodna i nie posiada tak naprawdę źródła. Azaratka jest bowiem częścią morza, które utworzyło przesmyk w głąb lądu, tworząc długi kanał do złudzenia przypominający rzekę i odcinający Sohan od stałego lądu.
Przechodząc do Wysp. Na Drvanul próżno jest szukać rzek wystarczająco dużych, by były żeglowne. W Teolii wyróżnić można dwie główne strumienie: Smoczą Łzę, o której poczytać więcej można w opracowaniu skryby Castora oraz Vengardkę, na brzegu której zbudowano Stary Vanvengard.
...












07.10.2019, 13:42
Przeczytaj Znajdź Cytuj




Użytkownicy przeglądający ten wątek:
1 gości

formularz kontaktowy / Oznacz wszystkie działy jako przeczytane / Wersja Mobilna